Het onderwijs speelt net als ouders een grote rol in de leerprocessen van kinderen. Bij sommige kinderen loopt de ontwikkeling vlekkeloos, anderen hebben extra zorg nodig. Naast het inoefenen van schoolse vaardigheden (taal/rekenen/ ...), gaat er bij leerkrachten ook veel aandacht naar andere ontwikkelingsdomeinen; oa socio- emotionele, psychisch welzijn, ...
Kinderen leren wie ze zijn en wie ze willen worden in interactie met anderen (leerlingen, leerkrachten, ouders, enz). Ze leren samenleven in diversiteit, in een onvoorspelbare en veranderende omgeving. Leerkrachten en ouders proberen om ‘samen’ kinderen te ondersteunen in het opbouwen van hun identiteit en hen inzichten bij te brengen in de wereld waarin ze leven.
Het gemeenschappelijk doel van leerkrachten en ouders is dat kinderen zichzelf kunnen ontplooien, hun talenten en vaardigheden ontdekken en deze verder kunnen ontwikkelen. Zodat zij later op hun beurt een constructieve bijdrage kunnen leveren aan onze maatschappij/samenleving.
Als school is het echter niet altijd evident om met ouders en leerlingen in dialoog te treden. Vanuit onze expertise kunnen wij een bijdrage leveren om de brug/ de vertaler te zijn tussen leerkrachten, leerlingen en ouders.
Onderwijs op maat betekent voor ons dat wij ondersteuning bieden in het onderhouden/verder uitbouwen van een goed zorgbeleid. Hierdoor kan de motivatie, de betrokkenheid en het welbevinden van zowel het kind, diens ouder(s) alsook leerkrachten versterkt worden.
Met onze coaching, supervisie en casuïstiekbespreking willen wij mee helpen bouwen aan een ontwikkelingsbevorderend klimaat voor leerkrachten, kinderen en diens ouders.
Tijdens het kennismakingsgesprek ga ik samen met jullie op zoek naar de hulpvraag en het meest geschikte aanbod op deze vraag. Jullie zijn de ervaringsdeskundige in het verhaal en dit zal doorheen het begeleidingstraject ook steeds centraal gezet worden.
"Karakter is als een boom en reputatie als zijn schaduw. De schaduw is wat we erover denken, maar de boom is de werkelijkheid."